Skador, felanmälan & försäkring

Om du får problem med något i din lägenhet är det din uppgift att lösa problemet. Givetvis kan du fråga några grannar om de har haft motsvarande problem och på så sätt få hjälp med lösningen.  Vår fastighetsservice/fastighetsförvaltare, Habitek, kan också ofta hjälpa till mot ersättning från dig. Du når Habitek på telefon 08-645 17 00, vardagar kl. 08.00–16.00.

När det gäller skador utanför lägenheten (d.v.s. allmänna utrymmen som tvättstuga, trapphus och portar) kontaktar du styrelsens kontaktpersoner för fastighetsfrågor, se anslagstavlan i porten.

Akuta problem som kan göra skada på fastigheten, t.ex. vatten- och avloppsproblem, ska under kvällar, nätter och helger anmälas till Securitas jourmontör, tel. 08-657 77 20.

Föreningen har i sin fastighetsförsäkring ett bostadsrättstillägg som omfattar alla bostadsrättshavare. Läs mer här och här. Detta ger skydd för plötslig och oförutsedd skada på fast egendom i lägenheten samt på hushållsmaskiner, t.ex. kyl/frys och tvättmaskin/tumlare. Självrisken är 1 500 kr (gällde 2024-04-01) per skada efter eventuella åldersavdrag. Skadeanmälan görs till Trygg-Hansa på telefon 0771-111 110 eller på webben trygghansa.se/skada. Gäller din fråga eller skada skadedjur ska du kontakta Nomor Försäkring AB. Skadeanmälan görs direkt på nomor.se. Försäkringen gäller utan självrisk. Tel 0771-122 300.