Skador, felanmälan & försäkring

Om du får problem med något i din lägenhet är det din uppgift att lösa problemet. Givetvis kan du fråga några grannar om de har haft motsvarande problem och på så sätt få hjälp med lösningen.  Vår fastighetsservice/fastighetsförvaltare, Habitek, kan också ofta hjälpa till mot ersättning från dig. Du når Habitek på telefon 08-645 17 00, vardagar kl. 08.00–16.00.

När det gäller skador utanför lägenheten (d.v.s. allmänna utrymmen som tvättstuga, trapphus och portar) kontaktar du styrelsens kontaktpersoner för fastighetsfrågor, se anslagstavlan i porten.

Akuta problem som kan göra skada på fastigheten, t.ex. vatten- och avloppsproblem, ska under kvällar, nätter och helger anmälas till Securitas jourmontör, tel. 08-657 77 20.

Föreningen har i fastighetsförsäkringen ett bostadsrättstillägg. Detta ger skydd för plötslig och oförutsedd skada på fast egendom i lägenheten samt på hushållsmaskiner, t.ex. kyl/frys och tvättmaskin/tumlare. Självrisken är 3 000 kr (gällde 2023-01-01) per skada efter eventuella åldersavdrag. Skadeanmälan görs till Moderna Försäkringar på telefon 0200-21 21 20 (adress:
Moderna Försäkringar, Företag & Industri, FE 380, 106 56 Stockholm).